torsdag, augusti 20, 2009

Italien Resan 2009 (Berättat av Ingrid)

Gör det lätt för mig och kopierade in Ingrids "dagbok" från familjens Italien resa Juli 2009, Visst hade vi en skön semester ;-)

2:e Vi flög kl 7 från Nyköping,och gick upp 4.30. Sen var vi framme i rom 9.30. Vi tog bussen till hotellet, sen var vi på en massa ställen. Colluseum, Forum Romanum, Viktor Emanuel monumentet, Fontana di Trevi, Spanska Trappan, Piazza Navona (Piazza Navona var ett torg med 3 fontäner och massa konstnärer), Pantenon. Sen när vi gick i Pantenon var vi så trötta så pappa, Karin och jag att vi somna och mamma läste en guide om Rom. Sen gick vi ut och vi kunde inte bestämma oss om vi skulle stanna och äta på McDonalds eller gå och leta efter något annat. Men när vi hade bestämt oss om att vi bara skulle fika började det stört regna och åska så att hela marken skaka och jätte många sprang in just på McD och är inne var det sålitet att bara 3st 4pers bord fans och resten utanför är det inte gick att sitta. Sen åt vi på en restaurang och gick hem till hotellet.

3:e Sen tog vi tunnelbanan till Vatikanen och Vatikan- museet där vi såg massa målningar, bla en hel gång med kartor av hela Italien, vi såg sixtinska kapellet med målningar av Raffael och Michelangelo (den berömda målningen i taket där gud pekar på Adam)I Sixtinska kapellet väljs påven. Sen gick vi in i Peterskyrkan som är världens största kyrka. Vi tittade på alla påvarnas gravar under kyrkan, bla. Petrus (Jesus lärjunge som var den första påven) samt Den svenska drottningen Kristinas grav. Efter Vatikanen åkte vi tunnelbana och buss på den gamla romerska gatan Via Appia till Katakomberna som var gamla kristna gravar i 20 km gångar under jorden det var riktigt läskigt, det kändes som att vara omringad med en massa lik. Och det var 500.000. Och dom fans både över under och på sidorna. När vi åkte hem så vänta vi på bussen i 1.5 timme och på bara ca.30cm ifrån vägen där italienarna åkte som galningar. På kvällen gick vi genom staden och titta på statyer av gamla Romerska Kejsare som Ceasar och Agustus (han som var kejsare när Jesus föddes).

4:e Vi åkte till flygplatsen i Rom och hyrde bil. Vi fick en ny Ford Focus som bara gått 13 km, pappa var jättenöjd. Vi körde 30 mil norrut till Toscana till det hus vi hyrt på landet mitt emellan Pisa, Florens och Sienna. Det fanns en stor pool och utsikten över vinfälten och olivlundarna över alla bergen var underbar. Vi åkte till närmsta ort Castelfiorentiono och gick på Coop och handlade och där träffade vi våra kompisar (rada upp) från Sverige som också hyrt hus på samma ställe. Alla åkte till en restaurang där vi åt en typisk Toscansk middag med anti pasta, secondi, T-benstek, ostar.... fast jag åt mest pasta. 5:e På morgonen badade vi i poolen sen åkte vi till Sienna. Vi gick till torget där det i lördags hade varit häst kapplöpning. Jag gick upp i stadshus tornet. Och där uppifrån såg jag en parad med den contande (en stadsdel i Sienna) som vunnit häst kapplöpningen. Så vi gick ner, det var en massa trummor och flaggor och folk med medeltida kläder. Sen åt vi glass och gick och till katedralen från 1200 talet som var randig och som såg lite ut som ett fängelse men det var det inte. Helt klädd i marmor och fantastiska golvmosaiker. Det fanns också ett bibliotek med noter från medeltiden med jättefina målningar i. Efter det åkte vi hem och lagade mat, badade och spelade kort. 6:e I San Gimiganon fans ingen parkering så vi åkte till Vinci. Vi gick först på ett museum där många av hans uppfinningar och ritningar. Det mest fantastiska tycker jag nog var en cykel i trä som hade nästan allt som en cykel har idag. Det fanns också en annan underlig grej. Det var för flygplan och en kunde se hur mycket flygplanet lutade. Jag blev helt chockad när jag såg hur mycket före han var sin tid. Sen åkte vi en bit utanför Vinci och åkte till hans födelse hus. Vi åkte på små krokiga vägar och när vi kom fram så såg vi en ödla vid ett träd det var ett fikonträd. Sen gick vi in i huset, det var inte stort och inte så speciellt. Sen när vi skulle åka lät det så underligt från ett träd med en massa syrsor. Sen åkte vi hem och badade och spelade kort.
7:e I Florens kollade vi på olika tavlor från ända konstnärer som Leonaro da Vinci, Botticelli och Michelangelo. I Uffizerna och är fick jag lära mig om dom olika konststilarna förr i tiden, Renässans, Barock, Gotisk och en till som jag inte kommer ihåg. Sen gick vi runt och kollade i staden på tex. Doumen, Dopkapellet med dom speciella dörrarna och Ponte e Vecchioen en gammal bro. Och som vanligt på kvällen badade vi och spelade kort

8:e På den 8:e dagen var det bensinstejk och en av familjerna hade ingen bensin så vi barn badade hela dagen medans föräldrarna åkte till Chianti och provade vin. Sen på kvällen åt vi på en ”bubblare” på Michelinguiden. Erik, Ebba, Christofer, Calle, Karin Ingrid

9:e I San Gimiganon gick jag upp för det högsta tornet i staden. Och det var inte det enda höga tornet de var nog ca.13 st till. För i den staden på medeltiden tävlade folket om vem som kunde bygga högst. Men efter tiden har det rasat ner torn från 70st till 14st. Sen åkte bara vår familj till
Pisa för om andra familjerna skulle åka förbi när dom skulle till flygplatsen. Så dit åkte vi det tog väll 1½ timme bara för att se det lutande tornet. Ett dopkapell och en Dom. Sen verkade det som om gräsmattorna var speciella för där gick det vakter med visselpipa så fort någon satte sig på dom.
Sen åkte vi och bada i det salta medelhavet. Och det var nästan det enda ställe man kunde bada på i medelhavet i Toscana. Sen åkte vi hem och spelade en massa kort och badade det var verkligen jätte trevligt.
10:e På morgonen badade vi och sen åkte vi till Volterra utan Mamma och Pappa. Där var vi på Etruskmuseum och Calle, Erik gick själva på tortyr museum. Etruskerna var dom som var innan Romarna kom, i museet fans det en massa urnor, skålar och annat. Vissa av sakerna såg helt moderna som tex en pincett. Allt var så gammalt men ändå så välbevarat. Och hantverkarna på den tiden var så duktiga på att skulpturera i sten. Sen på kvällen åt vi på en Pizzeria och firade Ebba på hennes Födelse dag.

11:e I dag skulle vi ge oss av. Alla familjerna skulle åka på morgonen men ingen skulle till samma flygplats. Vi gick upp kl. 07.00 och gav oss av kl. 09.00. Vi tog bilen och åkte i 30 mil till Rimmini som skulle ta oss 3 timmar men som istället tog 6 timmar. Det var en jättelång bilkö för att det var två olyckor på samma ställe. Det ena var en ordentlig bil brand och det andra vet jag inte riktigt vad det var. Vi kom sen fram till planet kl. 15.00 och planet gick kl. 17.00. Och nu låter det som om den här semestern bara har vart med en massa museum. Men det är bara för att jag har skrivit om det. Men vi har gjort en massa annat bland annat, ätit en massa dyr italiensk-glass, badat och spelat spel. De har vart verkligen en jätterolig semester!!!