onsdag, maj 01, 2013

Esperanto

Tänkte bara fresta er lite med den meny som Tina och jag åt på restaurang Esperanto i Stockholm den 24/4.

Matsalen


Egentligen var den en 50 års present som jag utnyttjade 2 år försent. Men den som väntar på något gott, väntar inte för länge. Det här satte vi i oss:

  1. Rökta potatischips, syrad grädde och torkad ramslök 
  2. Chawanmushi, karamelliserad palsternacka och champinion 
  3. Lökmaräng med stenbitsrom 
  4. Grillad jordärtskocka, kycklingskinn och buljong 
  5. Primörägg, vårkål och oxmärg 
  6. Betor ur jorden kärnmjölksost. opastöriserad grädde och rökt-fläsk 
  7. Langoustine i stenbrott, fermenterad lök 
  8. Svensk kalv råstekt sparris och dragon Morot och miso
  9. 4 ostar
  10. Flytande pralin på vit choklad, päron och selleri 
  11. Karamelliserad kålrotskaka 
  12. Fänkålsparfait 
  13. Morotsmarmelad, ingefära 
  14. Chokladganache, tjära och rödbeta 
Kan tyckas vara en massa mat. Men här snackar vi "sparris i kryss". Faktiskt var det inte ens i kryss för det vara bara 1 sparris. Stilen på restaurangen är en Svensk/Japansk kombo och ja, de har 1 Guide Michelin stjärna. Bilderna har jag inte tagit själv utan "lånat från" Esperanto. Hoppas att de inte tar illa upp. Kan starkt rekommendera stället. Det är lika mycket en upplevelse för själen som för kroppen (som för övrigt inte behöver byggas på mer)
Primörägget
Slutligen måste jag visa SLK som står i garaget. Visserligen får jag inte köra den för jag väntar på registreringbesiktning och svenska nummerplåttar, men några turer nedcabbat i Huddinge har det blivit.
MB 350 SLK 2005

1 kommentar:

Anonym sa...

Langoustin i stenbrott, kanske ett tips för nästa Ölandsbesök?
Härliga bilder!