söndag, februari 07, 2010

Längdskidor på Håret

Jag insåg att vintern tydligen skulle behålla greppet och i torsdags åkte jag till Kungens Kurva för att köpa mig ett par längdåkningsskidor. Mina längdskidor var 40 år gamla, sådan där med kabelbindning, inte ens Y-bindning så jag tyckte det var dags. Jag upptäckte att det var fler som insett samma sak. Var inne i 3 sportaffärer där allt var slut innan jag kom till Stadium där de hade lite kvar. Efter frågan vilken typ av skidåkare jag var så kom vi fram till att jag var nog "rekreation", dvs inte ens motionär, inte avancerad och absolut inte skate. Efter mycket strul och ringade till olika butiker lyckades de hitta ett par bindningar som passade de enda pjäxorna jag kunde ha som hade SNS bindning.

I fredags var Tina och jag på "revy" på Nybrokajen 11. Ingrids kompis Lisas pappa Anders är med i "På Håret" gruppen som spelade sin Jubileums revy. "På Håret" är den där satir gruppen som brukade ha inslag i Gomorgon värden på P1 på 80-talet. "Lelle Printers" fejkade nyhetsuppläsningar har ni säkert hört. Kul var det, så gillar ni ordvitsar staplade på varandra, nästan som ett vuxet kårspex, så skall ni passa på och gå och lyssna. De har några fler föreställningar i februari. Vad jag kom ihåg var detta tänkvärda citat "Förr kunde vi leva 2 personer på 1 lön, Det är likadant idag men idag vet man inte vem den andra personen är"
I lördags morse så skulle Tina och jag prova mina nya skidor. Vi bestämde oss för att åka tidigt till Lida, som ligger i Tullinge. En mycket fin fritidsanläggning med massa skidspår och plogade skridskospår. Eftersom jag inte stått på ett par längdåknings skidor på 35 år var det lite "Bambi på hal is", vi tog 5 km slingan och Tina tog täten. Skidorna var lite så där eller om det var fel på vallningen, inte vet jag, är ingen expert, men det går mycket fortare när man åker slalom och dessutom så slipper man staka. Tina fick åka först och jag fick ta till textilbromsen ett par gånger för att inte åka in i henne så nu har jag ont i svanskotan. Dessutom blev jag helt slut, har nog inte rätta kondisen eller är det tekniken?

På kvällen var vi hembjudna till Kecklunds tillsammans med Pia&Magnus (vår fd grannar) så jag fick massa tips om hur man skall göra i skidspåret. Vi hade tänkt ge oss ut idag också men blev spontaninbjudna till Ekerö på skridsko Lunch.

Inga kommentarer: