söndag, februari 21, 2010

Vinter i Huddinge

Mer snö! Nu har det snöat i dagarna 2. Vi har säkert fått närmare 20-30 cm nysnö. Kristina, Karin och jag har varit ute och skottat för fullt. Har mätt hur mycket snö vi har, det måste vara rekord. Över 64 cm på uteplatsen vid köket och 74cm vid entrén, men där har det nog blåst ihop. Såg att det var 63 cm i Kista, men bara 48 cm i Stockholm. Jag tror dock att det snöat mer på Södertörn än inne i stan. Kolla nedan klipp (tack SMHI) som visar snödjupet vid Observatorielunden (bakom Handels) under de senaste 100 åren.

I fredags var det kaos på pendeln. Jag tog bilen för jag skulle hämta 2 golvlampor (Cato vita) till vårat sovrum. Jag lämnade Ingrid vid pendeltågsstationen i Huddinge kl 07.15. Hon blev sittande i ett trasigt tåg i Stuvsta i en timme och fick ta bussen till Fruängen och sen ta T-banan, som också hade problem i snökaoset. Hon kom 2 timmar försent till skolan. Hade hon följt med mig i bilen till Älvsjö hade hon kommit i tid för mellan Älvsjö och T-centralen gick pendeln.

I helgen har vi slappat och tagit det lugnt, kollat OS, kollat Melodischlagern.  Hela familjen spelade Rockstar.  Ingrid är fenomenal på trummorna och jag äger basen. Karin och jag slog Tina och Ingrid i TP. Vi hade tur att Karin precis läst franska kolonier i skolan så trots att Tina kunde rabbla alla Tyska förbundskansler så vann vi knappt. Tina och jag har gått 2 gånger till centrum och handlat mat. Tungt att bära mjölk men vi ville inte plocka fram bilen i snökaoset.  Vi har kollat in vart vi skall åka på semester i sommar. Franska solkusten kanske? Vi hade tankar på att åka skidor men det var -16 grader när vi vaknade så vi ställde in. Dessutom ville vi inte ta ut bilen. Så det fick va, vi skall ändå åka skidor på sportlovet. Vi skottade istället. Vi var ute i 2 timmar. När plogbilen kommer och skottar upp vallar så är det inte helt lätt att få bort snön.

I torsdags var vi på Dramaten med Lindström/Berkemar/Freidenvall och såg Killing gängets "Herrön". Ingen höjdare tyckte jag, men Tina tyckte jag hade förutfattade meningar och hade sneglat för mycket på recensionerna. Hon gav den "3+". Vi hade dåliga platser längst fram på 3.e raden så jag fick panik (höjdskräck). Det är oerhört brant och väldigt litet räcke. Som tur var hade Lenita glömt bort att hon skulle till Bryssel så jag satte mig bredvid Claes på 2:a raden. Tack Lenita ;-)

Kolla nedan Picsa album för mer vinter bilder från Fullersta (klicka på bilden)

Vinter i Huddinge

1 kommentar:

Anonym sa...

Skönt att bo i lägenhet.
Inget skottande, mer än att få fram
bilen.
Men vissa har fyrhjulsdrift,
då är det bara att köra.
Gasa lite var inte så feg.