söndag, maj 13, 2012

Studentfest och Micke går under jorden

Party (märker att datum i kameran är fel, skall var den 7:e)
Karins student närmar sig med stormsteg. I måndags hade hon studentskiva på "anrika" Collage bakom Dramaten vid teatergrillen och Riche. Stället var sig likt, jag gick där på disco i början av 80-talet när man inte gick på squtt på teknis. Karins NvBio klass hade fest tillsammans med NV College från Sjödalsgymnasiet. Föräldrar var inbjudna, men blev "utsläppta" när "eftersläppet" öppnade vid 22. Det var tema Disney, men föräldrarna klädde inte ut sig.  Festen var mycket städad. Hade förväntat mig betydligt mera lambo. Jag antar att det blev mera röj när föräldrarna gett sig hemåt.Karin kom indråsandes vid halv fyra.
Karin och Pontus som kvällen till ära färgat håret rött

Karin var utklädd till Tinkerbell (Tingeling) och Pontus var Peter Pan. Ingrid hade ledigt veckan innan för det hade varit så mycket med körfestival och sång på skansen den 30:e så hon hade sytt Karins klänning.

Idag så har Ingrid haft Dansuppvisning, Kristina har skrivit på sin Magister uppsats och Karin har tagit igen sig efter att skrivit intagningsprov i Fysik/Matematik på KTH hela lördagen. Därför gick jag under jorden. NCC hade visningar av Citybanans tunnlar inne i Stockholm. Jag var där redan kl 11 men fick stå i kö i 1 timme (och ändå smet jag förbi en bit av kön).
Flera hundra meter kö till underjorden

T-banans Blå linjes perrong rakt upp
Service tunnel ned till stationen
Här skall rulltrappan upp till blå linjen gå





Ingången gick via en service tunnel inne på centralstationen. Man fick besöka den hall där själva pendeltågsstationen skall flytta in 2017. Den ligger rakt under T-centralens perrong för den blå linjen (Orient expressen). Ganska häftigt att titta upp och se T-banetågen åka rakt ovanför en. I sommarens avstängning av T-centralen skall denna provisoriska bro av stål bytas ut mot en i betong.

Lärde mig att det inte är en sänktunnel mellan Riddarholmen och Tegelbacken. Där har man sprängt en tunnel. Däremot så är det ju en sänktunnel mellan Riddarholmen och Södermalm. Dessa tunnlar skall på plats 2013.
Tunnel bort mot Riddarfjärden


1 kommentar:

Anonym sa...

Undergången känns alltid nära när man är i Stockholm.
Fina bilder på både fest och på gång!