tisdag, november 12, 2013

Bajståget förpestar min vardag

Alternativ rubrik: Ett upprop! "Stockholms spår till Stockholmarna" ;-)

Har alltid haft en undran över varför man inte prioriterar pendeltågen framför fjärrtågen när man har problem med spårkapaciteten söderifrån in mot Stockholms Central? Väldigt aktuellt just nu då ett bajståg spårat ur strax norr om södra station och inneburit att Karin, Ingrid och jag spenderat 1 timma var på att trängas på bussar och tunnelbanan.

Ett X60 fullängdståg är 214 meter långt och kan ta upp till 1800 resenärer (750 sittande). Ett  SJ 2000-tågen går oftast med 6 vagnar och tar då 311 passagerare (siffror hämtade från Wikipedia). Rent samhällsekonomiskt vore det väl bättre att vända alla fjärrtåg i Flemingsberg eller Södertälje och låta fjärrtågsresenärer byta till pendeltåg? Samma antalet passagerare kan ju åka i 1 st X60 pendeltåg som 6 st X2000 tåg. Eftersom hastigheten på fjärrtåg och pendeltåg är samma på den sträcka där man har reducerad spårkapacitet skulle den total genomströmningen passagerare/timme 6 dubblas. Är det samhällsekonomiskt mer lönsamt att 311 personer från Linköping, Norrköping... kommer till Stockholms central än 1800 från Tullinge, Tumba?

Man kanske inte kan räkna 1 till 1 samhällsekonomiskt i detta fall. Vi som bor i de södra förorterna jobbar oftast med enklare sysslor som butiksbiträde, webbdesigner,skolelev eller lodis på plattan. Medan folk som reser in till Stockholm från landsbygden är i Stockholm för att att göra viktiga affärer, typ gå på Folkan eller köpa ... av lodisen på plattan.

Tycker att satsningen på Citybanan är bra men med ovan argument skulle man ju kunna fundera på om man inte kunnat få bättre utväxling på 19.6 miljarder SEK på andra projekt om man inte dragit alla fjärrtåg till Stockholm C. Dessutom är det ju väldigt få av fjärrtågen som går igenom Stockholm C vidare norrut. Då hade ju spårkapaciteten inte varit ett lika stort problem, man hade ju t.o.m. kunnat utökat pendeltågstrafiken till det dubbla (24 tåg per riktning och timme). Andra städer i Europa t.ex. London och Paris har oftast ett antal stationer runt staden där man är tvungen att bruka lokala färdmedel om man vill resa vidare. Men visst håller jag med om att det är väldigt bekvämt att stiga av 800 meter från riksdagen utan att behöva byta tåg när man åker från Nässjö. 

PS. Jag älskar lantisar, är en själv, och vill att ni kommer till Stockholm.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Håller med om att Sthlm. central inte borde behöva passeras av varenda liten dressin.
Att gå 800 m motsvarar att cykla ca 8 km. Vore inte stan grönare och skönare om de som lärt sig cykla "pendlade" på så sätt?

Anonym sa...

19,6 miljarder räcker till 5 - 10 miljoner cyklar. :-)

Anonym sa...

Självklart har du rätt i att det vore bättre för tågtrafiken om inte alla tågen gick ända fram til Stockholms Centralstation, inte heller att fjärrtågen städades där så som man nu gör. Inte många turistbussar som stannar i bredd på motorvägen för att städas som jämförelse.
Pendeltågen i Stockholm står för över 60 % av all persontrafikbefodran i Sverige men ses ändå som andra klassens resande av fjärrtågklarerare. Gnestabor får alltid byta tåg för att ta sig till jobben norr om Södertälje vilket har gått bra i alla tider. Snobberi och okunskap beror detta på att X2000 måste ända fram, annars skulle man inte behöva någon dyr tunnel för pendeltåg som nu byggs med många liv som spills.