söndag, augusti 15, 2010

21 år

När det ändå regnar och man kan inte klippa gräset så kan jag väl fortsätta bloggandet. Veckorna i Stockholm efter att vi kom upp från Öland har varit slappa men ändå stressiga. Karins avresa till USA har varit central och vi har ju velat vara tillsammans med henne så mycket som möjligt. Hon skall ju vara borta ett år, eller snarare 300 dagar.

Kristina och jag passade i alla fall på att fira 21:årig bröllopsdag och semestra i vår egen stad. Förstår varför staden är full av turister, sommar i Stockholm är svår att slå. Tina och jag hade date på Hasselbacken på Djurgården. Kan låta mossigt men ganska romantiskt att äta utomhus på deras altan med utsikt in mot staden. Maten var ok, inte i klass med Karin Fransson, Oaxen eller Zaza Club (se inlägget från Frankrike). Självklart var jag tvungen att testa "the original" Hassebacks potatisen. Den var god men jag tror nog att Karin och Ingrids är lika goda. Hasselbackare är deras favorit potatis även om vi inte äter den så ofta, då den är lite fet. Efter maten så tog Tina och jag Djurgårdsfärjan till slussen för att sakta strosa mot pendeln på södra station.
Lite smetigt och stulet från "Lugna Favoriter" vill jag be alla killar om ursäkt att jag snodde värdens bästa tjej. Kristina jag älskar dig!

Vi har även hunnit med andra saker. Ingrid fick en resa till Boda Borg i Oxelsund i födelsedags present och vi åkte dit förra lördagen. Vi var där innan de öppnade, dvs kl 9 och stannade hela dagen till 18.30. Ni som inte vet vad det är och har barn kan jag verkligen rekommendera det. Konceptet bygger på att man byggt om ett gammalt hyreshus från miljonprogrammet där varje lägenhet är en "bana" och man skall lista ute eller göra fysiska aktiviteter i varje rum. Klarar man det inte så åker man ut och får börja om. Påminner om Fångarna på Fortet. Vi klarade av alla gröna och röda banor och några svarta, totalt 17 av 21 banor/celler. Detta var betydligt bättre än förra gången vi var där men nu så "fuska" vi lite och bad om ledtrådar när vi fastnade. De svarta cellerna gjorde sig verkligen påminda resten av veckan. Jag hade fruktansvärd träningsverk i armarna efter hängt i lianer och klättrat på väggar och krupit i tunnlar.

I tisdags hade Karin FF party hemma så vi var tvungna att fly fältet. Som tur var så är det Stockholms kulturfestival och vi hamnade på en konsert med Lisa Nilsson på Gustav Adolfs torg. Verkligen en kanon konsert för att vara gratis. Hon är ett riktigt proffs och drog alla favorit låtar hon gjort under sin 20 åriga karriär. Dock inte "utan mina andetag" vilket Ingrid saknade. Hon kom förresten senare till konserten för hon hade varit hos sin kompis Lisa i Hässelby. Vi hade bestämt träff under Gustav II Adolfs hästs rumpa där vi stod. Men hon hittade oss inte och smsa bestört att kungen inte satt på någon häst.  Hon gick till fel sida om operan! och stod nedanför Karl XII i kungsträdgården. Det gäller att hålla koll på kungarna och jag måste medge att jag missat att uppfostra mina barn med regentlängden även om vi har alla kungar på bild i hallen.



För övrigt har Tina och jag betat av ännu mer kulturpoäng. Vi var på Opera igår kväll. Vi såg Mozarts Don Giovani på Drottningholms teatern. Loa Falkman spelade huvudrollen med bravur. Egentligen hade vi inte behövt åka dit för det var direktsändning i radions P2 samt att SVT spelade in föreställningen för att sändas i höst(?). Jag har fastnat för just Don Giovani, vi har sett den förut (jag säger Folkoperan 1996 men Tina säger att det var på kungliga operan) och ni som kommer ihåg, så hade jag ju final scenen som ringsignal i min gamla w810 telefon. Lyssna och njut på YouTube (klicka på länken). Det går kalla kårar även om detta inte är Loa Falkman på YouTube.

Inga kommentarer: