torsdag, september 09, 2010

Vattenskada fortsättningen

Nu har vi gått vidare i jobbet med vattenskadan i köket på Skiftesvägen. På ovanstående bild ser ni orsaken till vattenskadan. Avloppsröret gör en krök nedåt och är trätt utanpå det rör som kommer upp ur betongplattan. Packningen som sitter där har delvis försvunnit. Varför kan man fråga sig men jag tycker att hela konstruktionen är tvivelaktig. Det verkar som om man sent kommit på att man skall flytta diskbänken 60 cm och då flyttat alla rör. Jag tycker att en skarv inte skall se ut så här den skall vara utförd tvärt om, om ni fattar vad jag menar. Det borde varje rörmokare inse. Frågan är hur länge vi haft vatten stående, jag tror att det fanns där redan när vi köpte huset. Vi läste besiktningsprotokollet en gång till och det fanns en anmärkning på att det var svart på sparksockeln, men det står att det beror på att städarna använt för mycket vatten. Där skulle man varit mer på.

Tillbergs byggservice som är utskickade av IF, vårt försäkringsbolag, har rivit ut alla underskåp fram till spisen men tydligen var det svart mögel ända upp under överskåpen så de kommer och river ut dem imorgon. De kommer att sätta dit ett provisoriskt minikök (diskho + vatten) men vi kommer nog att få vara utan riktigt kök väldigt länge. Tina frågade snickarna men de ville inte säga något. 1-3 månader, vi får hoppas det är fixat till jul ;-) Sylen är svartmögel angripen men inte rutten. Anticimex kommer och fukt mäter och ställer in torkar på tisdag. Jag hoppas det går fortare än 3 månader, det var inte så blött och mögligt som jag befarade, t.ex. var det bara svart ej grön mögel.
Vi har bjudit Lenita&Cleas på "skördefest" på Lördag, vi får väl se vad vi kan laga till. Vi har i allafall 1 kg färsk svensk oxfile i kylen.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Bra att ni är så handlingskraftiga! Öh, det RÖR liksom på sig.

Oxfilé med gorgonzola - jag tror man fyller filén - är jättegott. Bland det godaste jag ätit! Kanske kan ni byta gorgonzolan mot mögelost...

Anonym sa...

Hej,
såg att ni hade använt Tillbergs byggservice. Är ni nöjda med dem?
Tack på förhand och lycka till med skadan.
Från en annan skadad...
Mvh
David
dondd@spray.se

Anonym sa...

Hej,

Vi har också vattenskada och får hjälp av Tillbergs skullu nu vilja veta om ni är nöjda? Hur har tidsplanerat och budget fungerat?

Mvh
Anonym