söndag, oktober 03, 2010

Johanna och Stefans Bröllop 2010-10-02

Johanna och Stefan gifte sig i lördags i Frustna Kyrka utanför Gnesta. Stefan min systerson och minst i kusinskaran från Katrineholm gifte sig med Johanna som ursprungligen kommer från Norrköping. Numera bor de på Söder. Trots att de valt ett sent höstdatum så var vädrets makter dem till lags. Solen sken även om det var lite kallt ned en kraftig nordanvind. Vi var runt 100 gäster och hela tjocka släkten var där utom Karin.
Ingrid sjöng Kents Utan dina andetag och Ted Gärdestads För kärlekens skull i kyrkan. Hon klarade det galant även om hon stångades med piansten Claus-Henning som spelade lite variationer som inte Ingrid var med på. Hon var nervös på morgonen och det var med lite övertalning vi fick med henne till kyrkan. Har lagt upp hennes sång på Youtube så ni kan lyssna själva (upplagt som HD vilket kan vara segt om man har slött intenet). Kolla in blickarna på pianisten.

http://www.youtube.com/watch?v=fYb4mEbyvCU
http://www.youtube.com/watch?v=Ch_RFaP0RkE

Vigseln var mycket fin och Tina påstår att jag var den enda som fällde en tår när prästen höll sitt tal till brudparet. Men det var ett bra tal. Det gav en träffande beskrivning om vad äktenskapet är, det är att dela något med någon till 100%.


Efter kyrkan for vi all till Södertuna slott där bröllopsmiddag och festen gick av stapeln. Tydligen hade någon Hallwyls dotter det som sommarstuga men idag var det konferensgård. Vi bodde också över i en av flyglarna.  Vi började med skål i champagne i trädgården och sen åt vi i en av flyglarna (vi var för många för att få plats i slottet). Vi avnjöt Scampi och avokado till förrätt med ett vitt vin. Till huvudrätt var det Hjortinnanlår och svamp som serverades med ett mycket gott rött vin "Diemerfontain Pinotage", smakade som Cafe Culture dvs lite kaffe (ett av våra favoviner), mycket bra val Stefan&Johanna! Efterrätten var en "creme brule" med sorbet som inte gick av för hackor. Nedan ser ni vad som hände när Johanna drog sig undan då passade alla tjejer på att pussa Stefan.
Självklart var det mängder med tal och både Uffe och Mona lyckade hålla sina tal utan en enda tår. Vi själva (dvs morbrödrar och mostrar med kusiner) hade knåpat i hop ett tal/sång där favoriter som "Jag älskar far och mor och mina röda skor", "vi bor i husvagn" och "34:an" ingick. Eftersom det framfördes senare på kvällen och vi inte var så samsjungna så besparar jag er från något youtube klipp.

Tårtan och dansen avnjöts uppe på slottet. Dansen pågick till 2 och sen var det efterfest i relaxen. Men där bangade en gamling som jag. Olle hängde tydligen på och påstås ha kommit i säng kl 5. När brudparet drog sig tillbaka, märkte inte jag, antingen för det var efter jag gick och la mig eller för att vi satt i "rökrummet" och snackade.



Till slut vill jag önska Johanna och Stefan lycka till och ett stort tack för att vi fick komma och fira er stora högtidsdag tillsammans med er. Ta det lugnt på bröllopsresan som tydligen skulle bli till Bali.

Mera bilder kan ni se på Picasa albumet http://picasaweb.google.com/mickeP61/JohannaOchStefansBrollop20101002?feat=directlink

2 kommentarer:

Olle Olle Oxen Free sa...

Micke, du har felstavat mitt smeknamn på bildsidan. Det var Big Swede eller Rich swede, inte bitch swede hahah

Micke P sa...

Men det var mycket roligare ;-) Ingrid sa du kallades "The Bitch Swede" Ps Hälsa Mats att jag verkligen gillade Bild152 från Annas Ixus, Ingrid lovar lägga ut den på Fejan