lördag, januari 08, 2011

Fortkörning på längdskidor

Ingrid och jag åkte iväg till Ågesta golfklubb/friluftsgård  i fredags för att åka längd. Ingrid lånade Tinas utrustning då hon vuxit ur sina pjäxor. Vi sålde de gamla på blocket och har inte hunnit köpa några nya. Lite nördigt slog jag på trackern på min android för att följa upp vår skidåkning. Det var ingen munter läsning ;-( Vi åkte 8 km på 54 minuter. Snitthastighet på 8.69 km/h, topphastighet 22,57 km/h, minhöjd 16 möh och maxhöjd 72 möh.

Ni kan ju själv kolla trackern på google maps:
http://maps.google.com/maps/ms?msa=0&msid=203300038351448244514.0004994a8eb56123376a7

Våran skidåkning skull knappast resultera i fortkörningsböter: Dock skede det när vi åkte hem med bil. Vi kom  bara 200 meter från var vi parkerat vid golfbanan vid kurvan innan busshållplatsen Henningsberg på Länsvägen innan polisen stoppade oss tillsammans med 10 andra. Vi lyckades hålla 45 km/h på en 30 väg. Fattar inte hur vi hann få upp den hastigheten på så kort sträcka. Inte så smart och inte så billigt.

På kvällen hade vi Fredrik, Lena, Olof och Per på besök. Vi spelade Mahjong och TP.  Lena lyckades mycket nesligt pricka in 12 poäng på att kunna vulkanen Krakatoa så att tjejerna spöade killarna i TP.


Lånade ett makro- och zoom -objektiv av Fredrik till min Nikon som jag lekt med. Lite svårt att få till fokus på makro-objektivet då min Nikon inte har inbyggd autofokusmotor i huset. Fokusmotorn måste sitta i objektivet, vilket inte Fredriks hade, det var för en D70. Det är inte lika lätt att manuellt ställa in fokus på en digital kamera som på de gamla analoga då man hade en delad bild i sökaren som smälte ihop (ni som fotat på den gamla tiden vet vad jag menar men jag kommer inte ihåg vad det hette). Dock tycker jag dessa 2 alster blev lyckade. Korkarna är från nyår ;-) Den undre bubblan är en brevpress, Manhattan, som vi fick av Freidenvalls. Den speglar vardagsrummet bra och blir nästan en glob när den speglar sig i vår nya granitskiva.


1 kommentar:

Anonym sa...

Fartbuse där! ;-)
Fräsig bilder! Korkarna ser ut som bönderna på ett schackbräde. ...Kanske skulle Ingrid gilla att lära sig schack?