tisdag, januari 08, 2008

Vit Jul

Då var helgen över och man är tillbaka i vardagslunken. Hur var vår jul då? Jo mycket bra. Kanske inte en vit jul men en traditionell jul. I år var det fullt hus, dvs Magnus & CJ med familjer var på Karlsberg och firade jul. Vi åkte som vanligt ned till Öland och Sofiero. I år så gick resan redan Lördagen den 22 december. Som vanligt var vi optimister när det gällde att packa bilen. Som tur var har vi skaffat oss takbox, den behövdes verkligen. Vi fick inte med oss allt iallafall, docksängen och en stol blev kvar i Stockholm även denna gång.
Väl nere på Sofiero började pyntningen och vi åkte ned till Mörbylånga för att köpa gran."Lange nase" som tysken sa. Lions hade 1 gran kvar i hela byn och den var för erbarmlig. Det började nästan likna Lotta på Bråkmakargatan när Ingrid insåg att vi kanske inte fick tag i en gran.
På söndagen fick vi bege oss på jakt mot norr för att leta gran. Väl i Torslunda (nu säger säkert någon Ölänning att jag har fel men det var nästan vid Almers längs 136:n) fanns det en "självplock". Stolt med såg begav jag mig ut i skogen för att hämta hem en gran. Se videon så får ni se hur lätt man plockar gran nuförtiden. Det måste vara något med det sura regnet som gör att granarna är så lättplockade. Egentligen var det väl ingen nyhet. Vid Gudrun föll ju 80% av granarna.


Jag sa att det inte var en vit jul och det är ju sant för CJ och Mia var på plats. Då blir det bridge och med bridge följer en och annan öl eller något annat gott! För att visa vilken vit jul vi hade lade jag upp en bild på kvarnarna vid Resmo. Bilden togs den 23:e då vi hade fin rimfrost som försvann på julafton.

När jag ändå är i bild laddningsläge så kommer det bilder från Julafton. (tips är att vill man se större bild kan man ibland klicka på dem och de blir större. Fattar inte hur det funkar, det måste vara något elektriskt som min svåger Hasse brukar säga)





Så får ni även se granen i full blom, pyntad och klar. Hon som faktiskt äter det är Ingrid. Julen är inte hennes Mat helg. Risgrynsgröten och den traditionella rostmackan var vad hon åt under Julen.

Självklart kom tomten till Karlsberg. Det är han i rött på bilden nedan. Varför har han alltid samma kläder? Skulle han inte ta och byta till något nytt något år och chocka oss. Tänk er tomten i röd dansbandskavaj!

Snäll var han iallafall Julklappshögen blev gigantisk även om temat för i år var "strumpor". Nästan all fick någon form av strumpa utom Tina som fick något för sin rumpa. Just det, rimmen var det. De blev som vanligt kris och jag missade kyrkan och Kalle Anka för att jag var tvungen att skriva rim. Segrande ur årets rim fight var dock Frippan som lyckade sno ihop mängder med långa och underfundiga rim.

Vad hade tomten i säcken till mig då? Jo, fina grejer var det, listan var lång med strumpor, knivar, aktier, tvålar, laserpekare och en navigator... En TomTom är en riktig leksak för vuxna pojkar. Nu hittar man vart man vill, bara man vet vart man skall. Det blev vi varse när vi skulle ut i skogen vid Enköping för att fira Nyår. Vet man ingen adress är det inte lätt att hitta fram. Som tur var hade jag kart koordinaterna som jag fick mata in ;-) En annan kul(?) finnes var att TomTomen larmar om man kör för fort. Vi använde den när vi åkte upp till Stockholm och dels insåg man att bilens hastighetsmätare visar fel. Man kan hålla 100 km/h men navigatorn visar 93 km/h. Men körde man i 94 km/h så började den pipa. Det blev ett himla liv men en ovanligt lugn hemfärd (förutom det tunga regnet vid Norrköping).

Vi han även med annt kul under julen som att gå på Arn (bättre än väntat), äta Thai mat i Kalmar och gå på rea på Claes Ohlsson. Sen var det ju det där med fotograferingen. Alla skulle förevigas av ett proffs. Ynge plåtade oss i försammlingshemmet och vi har redan fått se resultatet och det blev bättre än förväntat. Vi han också med en tur i Nunnedalen. Ingen bild av ett proffs, men glada var vi trots vädret.

Inga kommentarer: